dianavanessaveraar.reismee.nl

Eerste week in Colombia

Vandaag is er een week voorbij. Al een week lang in Colombia. Een week vol ervaringen sinds mijn laatste post, dus weer tijd voor een nieuw verhaal op mijn blog.

Op woensdag ben ik samen met een paar mensen waar ik mee woon naar de graffiti tour geweest in de wijk La Candelaria. De tour begon bij het standbeeld van Simon Bolivar en daarna werden we door La Candelaria gelopen met Ana onze tour guide. We hebben heel de wijk doorgelopen in 2,5 uur en prachtige dingen gezien en ook wat gehoord over de geschiedenis en de reden voor al de graffiti in Bogotá. Op bijna elke hoek zie je hier een graffiti kunstwerk en je ziet ook dagelijks graffiti artists nieuwe dingen maken. Ook tijdens de tour kwamen we een graffiti artist tegen die bezig was met de basis leggen van zijn nieuwe graffiti kunstwerk. Hoogstwaarschijnlijk hebben jullie de foto's op mijn Facebook of Instagram gezien en zo niet, dan kan je daarop kijken om een impressie te krijgen van de tour.

Na de tour hadden we allemaal heel erg honger en zijn we in de wijk gaan eten bij een veganistisch restaurant. Een van de meiden hier is veganistisch en dat is nogal lastig hier, omdat Colombianen echte vleeseters zijn en alles hier met vlees is. Het was een erg leuk restaurantje waar er een menu el dia geserveerd werd. Een dag menu waarbij we een soep vooraf kregen, een hoofdgerecht en een soort van dessert en een fruitsapje (jugo). Het was niet zo groot dus we konden alleen nog boven zitten. Toen we allemaal klaar waren en we wilde betalen kwam ik erachter dat me tas niet meer aan me stoel hing.... Toen we hadden nagevraagd of de bediening niet een bruin tasje had gevonden of gezien besefte ik me dat het gestolen was. Niemand begreep er wat van, maar achteraf gezien was het natuurlijk dom om me tas aan de stoel te hangen. Met geluk had ik me telefoon op tafel liggen tijdens het eten, dus die ben ik niet kwijt. Wat dingen die er wel inzaten waren o.a. me sporthorloge, een kleine camera, een pinpas, zorgverzekeringspas, wat geld, kopie van mijn paspoort en wat andere kleine dingetjes. Erg balen en we zouden eigenlijk nog naar Paloquemao gaan een fruit- en groentemarkt hier. Maar ik was er klaar mee en wilde naar huis. De bediening gaf wel gelijk aan om me pas te blokkeren via hun wifi, dus dat was binnen een paar minuten gedaan.

De volgende dag zijn we alsnog naar Paloquemao gegaan met een groepje. Erg leuk om het te zien. Overal verschillende soorten fruit en allerlei soorten groente. Daarnaast kan je hier nog heel veel andere dingen krijgen zoals bijvoorbeeld medicijnen, planten, vlees, vis, kleding of bijvoorbeeld een BBQ. In het begin hadden we overal een beetje rondgekeken om te zien wat er allemaal was. Daarna zijn we planten gaan kopen, want onze eigenaar Mauricio vind alles van plastic makkelijk en ook nog mooi inclusief de planten. Aangezien iedereen het lelijk vindt en we graag echte planten wilden hebben zijn we dat gaan uitzoeken op zijn kosten. Het duurde erg lang, maar het was wel leuk om te zien wat voor planten en bloemen er hier allemaal verkocht worden. Een ware jungle is hier op de markt te koop. Toen we daarmee klaar waren zijn we alles gaan kopen waar we voor kwamen. Fruit en groente. Ik heb van alles wat gekocht mango, aardbeien, verse knoflook, etc. Ook hadden ze een straatje met vlees, waar alles de hele dag door werd ontleed. Wat een lucht hing daar zeg, niet normaal. Je zou er spontaan vegetarisch van worden. We hadden een uur om alles te kopen en zouden daarna weer meeten bij de plaats waar we alle planten hadden gekocht. Het waren er zoveel dat we in eerste instantie een busje van Uber zouden bestellen om het mee te nemen. Mauricio was tussendoor ergens anders geweest om spullen te kopen en kwam aan de achterkant van markt aan met een Colombiaanse bestelbus en een chauffeur erin. Er was naast de chauffeur eigenlijk plek voor 2-3 personen en we waren met 4. Met een beetje geprop zijn we naast de chauffeur gaan zitten en naar huis gereden. Een ware belevenis was het in het busje, maar ook erg leuk.

Toen we thuis waren ben ik nog samen met een meisje uit Frankrijk naar de grote Exito gegaan om een Colombiaanse simkaart te halen. De Exito is hier het merk van de supermarkt. En bij de grote die 15 min lopen van ons hotel is kan je van alles kopen, inclusief telefoons en simkaarten. We zijn er met Uber naartoe gegaan omdat het al vrij laat was en in het donker over straat is hier geen goed idee als je geen man bij je hebt. In de Exitó hadden we al vrij snel uitgezocht welke provider en pakket we wilden hebben. Alles werd door een medewerker geregeld zodat je gelijk good-to-go was. Mijn telefoon was met 15 min klaar voor gebruik, alleen de telefoon van Maëlys (het Franse meisje)  niet. Zij had een ander pakket gekozen waarbij ze nog een deel via haar creditcard op internet moest betalen. Om dat te laten werken moest er een account gecreëerd worden met haar gegevens, maar dit ging niet zoals het moest. Uiteindelijk hebben we daar 1,5 uur gestaan denk ik en hebben we wel nog een leuk gesprek gehad in het Spaans met een andere medewerker van de mobiele providers.

Vrijdag was ik niet helemaal fit, dus ben ik de hele dag thuis gebleven en rustig aan gedaan. In de avond heb ik nog een poos in de common room gezeten met Alex, een jongen uit Duitsland. Daarna hadden we samen Rappi besteld. Een app waarmee je letterlijk alles wat je wilt kan bestellen. Als je boodschappen nodig hebt dan kan je bijvoorbeeld zelfs de keuze maken in hoe rijp je je fruit wilt hebben, erg grappig. In de avond hadden we een planning gemaakt voor de volgende dag, want we zouden naar Zipaquirá gaan. In Zipaquirá is er een zoutmijn met een Kathedraal erin. We hadden twee keuzes om erheen te gaan, met de Transmilenio (bus) naar het noorden van Bogotá en dan daar de bus nemen naar de zout kathedraal of met de touristische trein waar een band muziek zou spelen. Uiteindelijk na overleg hadden we besloten om morgen met de touristische trein te gaan die om kwart over 8 zou vertrekken. Dus we zouden om half 8 beneden in de lobby meeten met iedereen om daar een Uber te nemen naar de plek waar de trein zou vertrekken.

Zo gezegd, zo gedaan. Een beetje later, maar nog steeds ruim op tijd zaten we in de trein richting de zout Kathedraal in Zipaquirá. Er wordt hier altijd in Colombiaanse tijd gerekend dus je kan zeker een half uur later komen opdraven en dan ben je nog te vroeg. De trein ging super langzaam, maar ik kon nu wel goed de omgeving zien. Wat was het fijn om even de stad uit te gaan. Mooie natuur en rust en frisse lucht. De lucht in Bogotá is erg vervuild door alle uitlaatgassen. Van de muziek was weinig waar. We hadden allemaal een treinrit verwacht met non-stop live muziek, maar er kwam een bandje langs in de coupé om 3 nummers te spelen en dan gingen ze weer naar de volgende coupé. Toen we 2,5 uur in de trein hadden gezeten moesten we overstappen op de bus die ons naar de Kathedraal zou brengen. De weg naar de Kathedraal vond ik erg tegenvallen, overal was een kruis waar gebeden werd en muren vol met zout kristallen. Helemaal beneden in de mijn was er een kerk gebouwd. Dat was nog wel mooi om te zien en ook heel erg groot. Ook waren er allemaal souvenir winkeltjes te vinden. Om 1 uur in de middag zijn we terug gegaan en hebben we nog wat in het plaatsje gegeten waar de trein weer zou vertrekken naar Bogotá. Daarna zijn we terug gegaan met de trein en toen we aan de rand reden van de stad ben ik er samen met 2 jongens uitgestapt. De trein zou nog 1,5 uur rondrijden in Bogotá voordat het bij het eindpunt zou zijn en we hadden een kleine pauze en vanaf daar was het 10 minuten met de taxi.

Omdat ik me nog steeds niet fit voelde wilde ik niet uitgaan vanavond, maar wel nog een drankje doen. Alleen dit veranderde naar mate het gezelliger werd. We gingen daarna ook nog beneden een drank spel spelen dat ik nog niet kende en Flanki Bowl heet en waar je veel ruimte voor nodig hebt.  Het was ontzettend grappig en mensen waar zo competitief. Ik was heel goed in gooien en de meeste mensen weten dat ik met Beer Pong echt verschrikkelijk ben in gooien, haha. Daarna gingen we naar een club in Bogotá die El Theatron heet. Het is een gayclub met 13 verschillende dansvloeren en echt super groot. Ik heb nog nooit zoiets gezien maar het was heel erg leuk. Je betaald entree van 50.000 pesos en dan krijg je een beker en er is een open bar. Uiteindelijk ben ik samen met Alex vroeg naar huis gegaan, omdat hij een beetje teveel op had. Maar het was wel super leuk en zeker voor herhaling vatbaar.

Vandaag werd ik al vroeg wakker en voelde me beroerd van de avond uitgaan. Het was leuk, dus het was het waard. Ohja, ook nog grappig Mauricio stelde me aan iemand voor die ook uit Nederland kwam en geadopteerd was. Dus daar heb ik nog een poosje mee gepraat, super leuk. Maar wel vreemd om opeens dan te switchen naar Nederlands spreken als je met iedereen verder Engels spreekt. Verder heb ik vandaag weinig gedaan. In de middag ben ik samen met Alex nog empanadas gaan eten en langs de Exito express gegaan om eten te halen voor morgen.

Morgen begint me stage dan eindelijk. Ik had graag nog een poos langer vrij gehad, maar ook hier gaat het echte leven dan toch beginnen. Dus tot binnekort maar weer!!!!! Hasta luegooooooo.

Pidy

Haha, je bent er nog maar een week en nu al zoveel beleefd. Succes en plezier met je stage!

Caroline

Je hebt al een hoop beleefd en gezien meis! Leuke en mindere ervaringen.
Succes met je eerste dag op je stage lees graag weer mee.
Xx

Oma en opa Veraar

Weer veel beleeft deze week, je gaat er al aardig als een Colombiaan tegenaan. Leuk. ...
Alleen minder leuk dat je bestolen ben. Maar misschien wel een beetje een les.
Deze week ga je aan je stage beginnen, en dat zal ook weer een nieuwe ervaring zijn.
Veel succes en plezier bij je werk daar. Groetjes oma en opa

Elma

Wat heb je al veel mee gemaakt in een week! En mooie foto's :-)
Veel succes vandaag! XX