dianavanessaveraar.reismee.nl

Eerste maand in Colombia

Nadat ik twee weken niks heb laten horen, is het weer eens tijd om een verhaal te schrijven. De afgelopen twee weken zijn er niet heel veel bijzondere dingen gebeurd en ook weinig om over te schrijven dus. In deze blog hoop ik iedereen een beetje te informeren over hoe ik alles ervaar na 1 maand hier te wonen in Bogotá. Enjoy reading;)

3 februari ben ik in Colombia aangekomen en het is inmiddels alweer 10 maart wat betekend dat ik hier alweer ruim een maand ben. De tijd vliegt hier, niet normaal. En om de vraag, die de meeste mensen nu wel zullen indenken, hoe ik het nu vind na 1 maand hier is mijn antwoord. Zoals in het begin van mijn blogs te lezen was, was het hier veel aanpassen en dingen ontdekken en zien. Na een maand is dat wel een beetje over. Natuurlijk zie ik elke dag weer nieuwe dingen, maar ik let er nu minder op als in het begin. Het voelt voor mij alsof dit ook thuis is. Me thuis verweg en dat komt grotendeels door de hechte vriendschappen die ik hier opbouw met veel mensen. Daarnaast heb ik ook me dagelijkse routine gevonden en dat is fijn. Ik eet nooit alleen s'avonds, er is altijd wel iemand om mee te praten of lastig te vallen en als ik ergens geen behoefte aan heb dan trek ik me terug op mijn kamer. Ik heb het erg naar me zin en we realizeren ons allemaal dat de dagen op deze manier tot een eind komen voordat we het doorhebben.

En hoe is het dan op mijn stage? Ik leer er veel, zeker omdat ik veel dingen doe die ik nog nooit heb gedaan. Ik sta het juridische team bij in het bedrijf en daarnaast schrijf ik ook artikelen die gepubliseerd worden op de website van het bedrijf Biz Latin Hub. Aangezien ik de juridische stagiair ben, krijg ik vaak de taak om artikelen te schrijven over juridische procedures of internationaal recht gerelateerde artikelen, zoals verkiezingen of handelsverdragen die eraan komen of net zijn ondertekend. Zo ging mijn eerste artikel over het kopen van eigendom in Colombia en de juridische procedure eromheen en mijn tweede artikel over de EU-Mercosur Trade Deal. Van de week heb ik mijn artikel afgerond over het verkrijgen van een licensee voor medicinale cannabis in Colombia en ben ik vrijdag begonnen aan een artikel over de opkomende verkiezingen in Brazilië. Erg interessant allemaal en ook leuk om meer internationaal gericht bezig te zijn. Naast dat het vaak veel uitzoekwerk is om een artikel te schrijven, leer ik ook meer over marketing gericht een artikel schrijven en om het artikel zo goed mogelijk te laten raten op Google.

Hoe gaat het met mijn Spaans? Ja.. wat zal ik daar over zeggen.. Nog niet zo goed als ik gehoopt had, om eerlijk te zijn. Binnen het appartement spreken we altijd Engels en met vlagen Spaans. Op mijn stage precies hetzelfde verhaal. De twee bazen van het bedrijf zijn Australisch en Engels, hun native language is dus Engels. De cliënten spreken ook Engels, dus ik schrijf me artikelen ook in het Engels. Iedereen in het bedrijf kan op zijn minst basis Engels spreken en aangezien mijn Spaans niet goed genoeg is om zo een gesprek te voeren, omdat ik ze vaak niet begrijp spreken ze automatisch altijd Engels. Voor me Engels is het super, want ik merk zelfs dat ik automatisch Engels wil spreken inplaats van b.v. Nederlands. Het probleem is ook dat ik ze vaak vooral niet begrijp, wel de context, maar dat is niet genoeg om dan iets normaals terug te zeggen. Ik zit erover na te denken om te vragen of ik in de tijd van me stage Spaans les kan volgen, omdat ik me toch langzaam begin te irriteren aan de taalbarriére die zo nergens voor nodig is. Daarnaast kan ik me buiten wel redden met de basis dingen, maar dat houdt niet in dat ik me Spaans persé verbeter. Het gaat wel sneller dan in Nederland Spaans leren, omdat je het hier constant hoort maar het gaat niet zo snel als ik gehoopt had vooraf en dat vind ik jammer.

Om nu maar weer over iets heel anders te beginnen. Ik heb de afgelopen twee weken twee trips gepland met een paar woongenoten! Oh, nu ik erover nadenk 3 tripjes. De eerste trip die gepland is, op chronologische volgorde, is volgend weekend. Ik ga samen met 1 huisgenoot en een vriendin van haar naar Villa de Leyva. Er even tussenuit met alleen meiden. De volgende trip die gepland staat is Cartagena! Eindelijk op naar het Caribische gebied. Die trip zal voor 4 dagen zijn en 1 van mijn collega's van stage heeft daar een huis direct aan het strand waar we dan gratis inmogen. Daarnaast hebben we een andere trip gepland voor buiten Colombia en dat is Panama!!! We hebben een vliegticket geboekt voor 6 dagen en dat is de trip waar ik nu nog steeds van sta te springen. Zeker omdat het vliegticket zo bizar goedkoop was! Er komen dus genoeg dingen aan waar ik naar uit kan kijken.

Verder ben ik vandaag samen met Maëlys naar La Candelaria geweest om te shoppen en ik ben 100 procent geslaagd daar, haha. Ten eerste heb ik eindelijk een Colombiaans voetbal t-shirt gekocht!!! Duurde een maandje, maar dan heb je ook wat haha. Daarnaast ben ik bij 1 winkel goed geslaagd met kleding. Ik heb te weinig jassen meegenomen, dus ik heb een nieuwe jas gekocht. Daarnaast heb ik geen echte hoody's bij me dus dat was ook een must. Aangezien ik thuis weinig kettingen droeg, heb ik ze thuis gelaten. Maar het is hier altijd lenteweer, waardoor ik het ook leuker vind om me leuk aan te kleden en vandaag merkte ik al dat ik me aardig kaal voelde zonder accesoires. Morgen ga ik voor nog meer sieraden shoppen dus dit is echt mijn weekend van aankopen doen.

Dit was het weer zo'n beetje tot nu toe. Het is hier nu net 11 uur geweest in de avond en vannacht ben ik uit geweest en heb ik weinig slaap gehad. Me ogen vallen bijna dicht, dus dat is het teken dat ik echt moet gaan slapen. Mochten jullie nog andere vragen hebben m.b.t. mijn ervaringen hier, laat het me weten in een reactie! Voor nu iedergeval tot snel allemaal!

Oma en opa Veraar

Bedankt voor je positieve verhaal, en we zijn heel blij dat het zo goed met je gaat. Je bent er al aardig thuis als we dat zo lezen. Hier ook alles goed, gaan dinsdag naar Joke's verjaardag dus weer naar het hoge noorden waar we tot donderdag blijven. Veel plezier met je uitjes, geniet er van. Veel liefs en de hartelijke groeten van oma en opa.