dianavanessaveraar.reismee.nl

Semana Santa

Na ongeveer 3 weken, is het weer eens tijd voor me blog. In de tussentijd ben ik voor een week naar Santa Marta geweest tijdens Semana Santa. Een vakantieweek in Colombia (en geloof ik in alle Zuid-Amerikaanse landen) tijdens pasen.

Aangezien niemand rond exact dezelfde tijd als mij wilde reizen ben ik alleen vertrokken met het vliegtuig vanuit Bogotá naar Santa Marta. Een week van tevoren had ik mijn vliegticket geboekt, en perongeluk had ik een dag te vroeg geboekt hehe. Gelukkig doen ze bij mijn stage niet heel moeilijk over vrije dagen aanvragen dus kon ik een dag eerder dan gepland richting het Caribische gebied.

Dinsdag avond vloog ik en in het donker kwam ik aan in Santa Marta. Ik had een enorme klap in de warmte verwacht, maar dat viel verbazingwekkend nog mee. Het was wel warm, maar niet stikheet. Een voordeel van in de avond aankomen denk ik! Met een gele taxi ben ik naar het hostel gegaan dat ik geboekt had voor 2 nachten. Daar aangekomen ben ik meteen me bed ingegaan omdat ik helemaal gesloopt was van een dag werken en me vlucht. De volgende dag was het aardig warm, maar er was een enorme wind waardoor er weinig van de warmte te merken was. Het was aangenaam en goed uit te houden.

Omdat ik me vlucht een dag tevroeg had geboekt en ik 2 weken van tevoren met mijn stagebegeleider van school had afgesproken om het eerste skypegesprek op woensdagochtend te voeren samen met mijn supervisor van werk, moest ik dit nu in Santa Marta doen. Voor mij geen straf natuurlijk, maar het koste heel veel moeite om het allemaal voor elkaar te krijgen. Uiteindelijk heeft er nooit een gesprek plaatsgevonden tussen ons 3 en heb ik alleen me stagebegeleider vanuit school gesproken via Whatsapp.

Hierna ben ik naar het centrum van Santa Marta gelopen. Wat achteraf erg dom was, maar ik houdt er niet van als taxi´s constant fluiten om te vragen of je een rit nodig hebt en hetzelfde geldt voor motors. Te eigenwijs en koppig als ik kan zijn, ben ik dus 30 min in de hitte van 30 graden tot aan het strand gelopen op me slippers.. Eind resultaat was pijn in me voeten, oververhit en blaren. Great.. Maar ik was wel op het strand. Een super lelijk strand, maar met me voetjes in het zand en zeewater was het toch allemaal waard. Ik heb me ontbijt gegeten op de boulevard van het strand en ben daarna met de taxi weer terug gegaan naar het hostel. Daar ben ik naar een van de common areas gegaan waar ze een super grote chillplek hadden met matten en een grote tv. Er waren meer mensen die daar onderuit lagen en een Disneyfilm aan het kijken waren via Netflix. Hier heb ik de rest van me middag doorgebracht.

Rond een uur of 1 kreeg ik een berichtje van 1 van me huisgenootjes (Marina) uit Bogotá, die ook in dit gebied van Colombia op vakantie was en vroeg of ik soms naar Palomino wilde komen vandaag. Ik had eigenlijk besloten om hier nog 1 nacht te slapen en de volgende dag richting palomino te gaan, maar na haar peptalk en een akkoord voor een late-checkout bij de receptie van mijn hostel heb ik mijn tas ingepakt en ben ik op de bus gestapt. Palomino ligt ten oosten van Santa Marta en is ongeveer 1,5/2 uur met de bus. Marina had een hostel voor me geboekt naast haar hostel en vanaf de plek waar je met de bus werd afgezet in Palomino was het 1 rechte lijn lopen richting de zee om bij mijn hostel aan te komen. Het was een ecohostel, met een camping gevoel waar ik wel van houdt. Ik had een bed in 1 van de dorms en ze hadden lockers in de kamer en een klamboe tegen alle muggen. Na het settelen van me spullen ben ik naar Marina haar hostel gelopen om vervolgens door naar het strand te gaan. Wat een uitzicht en zee hebben ze daar. Super mooi. We zijn daar gebleven tot de zon onderging onder het genot van een biertje. Ja, nu zul je wel denken Dian aan het bier. Helaas, in Colombia heb ik weinig keus.. Alles behalve bier, rum en aguardiente wordt hier geïmporteerd en is dus super duur. Een fles wijn kost hier gemiddeld zo´n 10 euro en dan heb je nog de goedkoopste te pakken ook. Nog niet eens te spreken over de sterke drank zoals vodka of malibu. Daar betaal je zeker 30 euro per fles voor. Bier it is dus... en na ongeveer 2 maanden moet ik zeggen dat ik eraan gewend ben. Na de zonsondergang zijn we uiteten gegaan bij mijn hostel. In de avond zijn we naar Marina haar hostel gegaan en hadden we afgesproken met 1 van de jongens die ik kende van Salento, die daar toevallig ook zat voor een paar dagen en in hetzelfde hostel als Marina. Met z´n drieeën hebben we de hele avond op het strand gezeten.

De volgende dag zijn we naar Costeño beach gegaan waar 1 van onze andere huisgenootjes zat. Costeño beach ligt tussen Santa Marta en Palomino in en was 3 kwartier tot een uur met de bus. Ik had hier een paar dagen willen boeken in het hostel dat ze hier hebben, maar vanwege Semana Santa was alles volgeboekt. Gelukkig kregen we op deze manier toch de kans om te genieten van dit stuk strand. De hele dag hebben we in de zon gelegen en gezwommen in de zee. Tegen de avond zijn we weer terug gegaan en zijn we in de avond uiteten geweest bij een restaurant waar ze mijn nieuwe favoriete eten serveren: Ceviche. Een peruaanse maaltijd waarbij rauwe vis wordt geserveerd in een kom zoet zure soep die de vis gaart. In combinatie met, deze keer ananas, koriander, limoen en verse peper. Daarnaast hadden we een vega burger met een heerlijke hummus. In Palomino komen een heleboel hippies en ook het eten is hier gezond en super lekker. Toen ik terug kwam van Costeño beach vertelde de eigenares dat er een fout was gemaakt en mijn bed dubbel geboekt was. Omdat ik pas bij aankomst had gevraagd of ik nog een tweede nacht kon blijven, moest ik dus helaas verplaatsen naar een hangmat.. Hier is het heel normaal dat je de keuze hebt om te overnachten in een hangmat en je moet het toch eens ervaren hebben, maar een aanrader is het niet. Het is oké als je geen andere keuze hebt, maar als je ook in een bed kan slapen is een bed zoveeeeel beter. Ook ben ik helemaal lek gestoken deze nacht, want het stikte hier van de muggen. Normale DEET werkt hier natuurlijk niet, dus ik had in de ochtend al speciale Colombiaanse muggenspray gehaald.

De volgende dag zijn we opnieuw de hele dag naar het strand geweest alleen dan op het strand in Palomino zelf. In de middag moesten we helaas van hostel wisselen omdat alles volgeboekt was. Ons nieuwe hostel was nieuw en ver weg. Ondanks dat het (naar ons idee) net open was, waren de dorms goed. Een goeie airconditioning en goeie bedden. In de avond hadden we pizza besteld en zijn we uitgeweest in de lokale bar van Palomino.

De volgende dag zijn we terug gegaan naar Santa Marta omdat Marina had afgesproken om in de avond uit te gaan met 3 Franse vrienden van haar die ze in Bogotá had leren kennen. Onze nieuwe hostel in Santa Marta was klein maar aangenaam. De eigenaar was super lief en maakte aan 1 stuk door grapjes. We hebben ons daarna omgekleed en zijn de deur uit gegaan opzoek naar avondeten. In Santa Marta hebben ze een hele straat vol met barretjes en restaurantjes. Uiteindelijk zijn we geeindigd bij een Burger Restaurant, waar ze tegen verwachting in hele goede burgers en patat serveerde. Daarna zijn we naar de hostel gegaan van de vrienden van Marina. Na wat drankjes zijn we naar een lokale salsabar gegaan waar we rest van de avond gebleven zijn.

De volgende ochtend zijn we naar Minca vertrokken voor 2 dagen met de hele groep. Minca ligt 3 kwartier rijden met een jeep van Santa Marta vandaan en ligt midden in de natuur. Vanaf Minca moet je nog 3 kwartier omhoog met de motor. Ook weer een ervaring en super mooi om langzaam de berg op te klimmen en alle mooie natuur te zien. In ons nieuwe hostel was er geen internetverbinding en hebben we onze dagen in de natuur en grote hangmatten die ze daar hebben doorgebracht. In de nacht kon je de sterren en de maan heel helder zien en hebben we het heerlijk rustig aan gedaan.

Normaal gesproken zou Marina een dag later dan mij terugvliegen naar Bogotá, maar op dinsdag, de dag dat ik terug zou vliegen, besloot ze toch met mij tergelijk terug te gaan naar Bogotá. Helemaal gesloopt kwamen we midden in de nacht weer thuis.

Helaas moest ik de volgende dag weer werken... Hier kwam ik erachter dat ze mijn plaats hadden verandert. Vanaf het begin van mijn stage zat ik op de 8e verdieping, maar nu was ik verplaatst naar de 4e verdieping. Beetje jammer weer, maar nu heb ik wel eindelijk een raam om naar buiten te kijken. Daarnaast zit ik nu meer tussen de jongeren in het bedrijf. Verder gaat alles goed op mijn stage en heb ik het nog steeds naar mijn zin. Zo hard hoef ik gelukkig ook niet te werken en ik heb tijd genoeg om van alles hier in Colombia te genieten!

De dagen in Bogotá komen en gaan en worden gevuld met de standaard dagelijkse dingen als je op jezelf woont: werken, boodschappen doen/was wegbrengen of ophalen, chillen, koken, chillen, slapen en in het weekend uitgaan en dingen bezoeken of nog meer chillen. Dit was het dan weer voor nu.. Tot snel iedereen!

Lenny

Wow Dian!! Super ervaringen zeg!! Wat maakt je toch weer leuke avonturen mee!! Je hebt al aardig wat gezien zeg.
Leuk he om tijdens je reis weer andere mensen te ontmoeten!! Succes nog even op je stage en vooral!! Genieten he!! dikke knuffel!!